amfori BSCI Code of Conduct

amfori BSCI-atferdskodeksen, per januar 2014, beskriver verdiene og prinsippene som amfori BSCI-deltakere er forpliktet til å implementere i sine forsyningskjeder. Den ble godkjent av styret i Foreign Trade Association (amfori per 1. januar 2018) den 28. november 2013, og erstatter BSCI-atferdskodeksen fra 2009, inkludert alle oversettelser.
Denne amfori BSCI-atferdskodeksen består av tre hovedblokker med informasjon: a) Innledning, tolkning, våre verdier og implementering, som gjelder for alle forretningsforetak; b) Prinsipper, som er spesifikt rettet mot forretningspartnerne til amfori BSCI-deltakere, og c) amfori BSCI-implementeringsbetingelser, amfori BSCI-referanse og amfori BSCI-ordliste, som er integrerte deler av koden og gir mer detaljert informasjon om tolkning og implementering av amfori BSCI.
amfori BSCIs etiske retningslinjer trer i kraft 1. januar 2014. Kun den engelske versjonen av dette dokumentet er juridisk bindende.
I. Innledning
amfori BSCI (amfori BSCI) ble grunnlagt av Foreign Trade Association (amfori) med den forutsetningen at internasjonal handel er et uunnværlig verktøy for velstand og sosial økonomisk vekst.
Denne etiske retningslinjene (amfori BSCIs etiske retningslinjer) omfatter et sett med prinsipper og verdier som gjenspeiler det amfori BSCI-deltakerne tror på og deres forventninger til sine forretningspartnere.
amfori BSCIs etiske retningslinjer er basert på internasjonale konvensjoner som Verdenserklæringen om menneskerettigheter, retningslinjene for barns rettigheter og entreprenørskap, FNs retningslinjer for næringsliv og menneskerettigheter, OECDs retningslinjer, FNs globale pakt og konvensjonene og anbefalingene fra Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO), som er avgjørende for å forbedre arbeidsforholdene i forsyningskjeden.
Bedrifter som tar i bruk amfori BSCIs etiske retningslinjer er forpliktet til å overholde prinsippene som er angitt i dette dokumentet og oppfylle sitt ansvar for å respektere menneskerettigheter innenfor sin innflytelsessfære.
amfori BSCI og dets deltakere (amfori BSCI-deltakere) har en konstruktiv og åpen dialog med sine forretningspartnere og interessenter for å styrke prinsippene for sosialt ansvarlig forretningspraksis. Videre anser de utviklingen av stabile arbeidsforhold mellom arbeidere og ledelse som en viktig forutsetning for bærekraftig forretningspraksis.
II. Definisjon
I amfori BSCIs etiske retningslinjer refererer begrepet «foretak» til både amfori BSCI-deltakere og deres forretningspartnere i forsyningskjeden, spesielt produsenter.
Vedleggene som er oppført på slutten av amfori BSCIs etiske retningslinjer (Implementeringsvilkår, amfori BSCI-referanser og amfori BSCI-ordliste), er en integrert del av amfori BSCIs etiske retningslinjer. Amfori BSCIs etiske retningslinjer bør leses og tolkes i sammenheng med dem.
Ulike implementeringsbetingelser gjelder for hver bedrift, avhengig av dens rolle i forsyningskjeden og om den skal overvåkes under amfori BSCI.
III. Våre verdier
Ved å ta i bruk amfori BSCIs etiske retningslinjer og implementere dem i forsyningskjeden, veiledes amfori BSCI-deltakere av følgende verdier:
Kontinuerlig forbedring: amfori BSCI-deltakerne forplikter seg til å implementere amfori BSCIs etiske retningslinjer steg for steg. De forventer at deres forretningspartnere sørger for kontinuerlig forbedring av arbeidsforholdene i sine selskaper.
Samarbeid: Gjennom samarbeid og en felles tilnærming øker amfori BSCI-deltakernes innflytelse på arbeidsforholdene i forsyningskjedene sine, og sannsynligheten for forbedring øker. Samarbeid er også av stor verdi for relasjoner med forretningspartnere i forsyningskjeden, spesielt de som trenger støtte for å forbedre seg. Likeledes er en samarbeidsånd viktig i forholdet mellom bedrifter og berørte interessenter på ulike nivåer.
Myndiggjøring: Et sentralt mål for amfori BSCI er å styrke lederskapet og beslutningsmyndigheten til amfori BSCI-deltakere og deres forretningspartnere, spesielt når det gjelder produsenter som overvåkes. Slik kan de utvikle forsyningskjedene sine på en måte som respekterer menneske- og arbeidstakerrettigheter og gir forretningsenhetene i forsyningskjeden verktøyene de trenger for å forbedre arbeidsforholdene på en bærekraftig måte. Utviklingen av interne styringssystemer spiller en avgjørende rolle i å forankre amfori BSCI-prinsippene i kjernen av bedriftskulturen.
IV. Implementering
Prinsippene som er angitt i amfori BSCIs etiske retningslinjer representerer målene og minimumsforventningene til amfori BSCI-deltakere med hensyn til sosial atferd i forsyningskjedene deres.
Selv om målene forblir uendret, kan minimumsforventningene i amfori BSCIs etiske retningslinjer, som er oversatt til verifiserbare sosiale standarder, endres i tråd med samfunnsendringer.
amfori BSCI-deltakere forplikter seg til å gjøre alle rimelige anstrengelser for å oppnå målene som er angitt i amfori BSCIs etiske retningslinjer. Selv om det ikke er mulig for dem å sikre full overholdelse av bestemmelsen hos alle sine forretningspartnere til enhver tid, forplikter amfori BSCI-deltakere seg til å iverksette passende tiltak for å overholde prinsippene i amfori BSCIs etiske retningslinjer, spesielt i regioner eller sektorer der risikoen for manglende overholdelse av amfori BSCIs etiske retningslinjer er høyere. Det sier seg selv at det å oppnå full overholdelse er en prosess som krever betydelig tid, ressurser og innsats; hull, mangler, forstyrrelser og uforutsette hendelser kan ikke utelukkes på noe tidspunkt. Likevel er amfori BSCI-deltakere sterkt forpliktet til tidlig identifisering, overvåking og utbedring av alle slike faktorer i sine forsyningskjeder, og de er fortsatt åpne for deltakelse fra interessenter som har en genuin interesse av å overholde sosiale standarder.
Overholdelse
Overholdelse av nasjonale lover er bedriftenes primære plikt. I land der nasjonale lover og forskrifter er i konflikt med eller etablerer et annet beskyttelsesnivå enn amfori BSCIs etiske retningslinjer, bør bedrifter søke måter å overholde prinsippene som gir den mest omfattende beskyttelsen for arbeidere og miljøet.
Forsyningskjede - håndtering og påvirkning
Amfori BSCI-deltakere bekrefter sin evne til å påvirke sosial endring i forsyningskjedene sine gjennom sine innkjøpsaktiviteter. De håndterer sine relasjoner med alle forretningspartnere på en ansvarlig måte og forventer det samme tilbake.
Dette krever en samarbeidende tilnærming der hver bedrift (a) involverer sine respektive forretningspartnere; (b) tar alle rimelige og passende tiltak innenfor sin innflytelsessfære som er nødvendige for å implementere BSCI-standarden, en etisk kodeks, og (c) utveksle informasjon for å identifisere, i tide, eventuelle utfordringer som krever utbedringstiltak.
Amfori BSCI-deltakerne og deres forretningspartnere skal bestrebe seg på å ta tak i de underliggende årsakene til slike negative konsekvenser for menneskerettigheter, spesielt når det dreier seg om innkjøp fra høyrisikoregioner eller -sektorer. For å forankre dette ansvaret må bedrifter handle med aktsomhet og utvikle passende styringssystemer, retningslinjer og prosesser, samt effektivt forebygge og håndtere eventuelle negative menneskerettighets- påvirkninger som kan identifiseres i forsyningskjeden.
For at produsenter skal kunne overvåkes, anbefales det spesielt å bruke interne styringssystemer som en effektiv måte å integrere amfori BSCIs etiske retningslinjer i forretningspraksisen.
Å avslutte et forretningsforhold generelt eller en individuell kontrakt med en forretningspartner på grunn av vanskeligheter med å implementere amfori BSCIs etiske retningslinjer anses som en siste utvei. Imidlertid kan det være nødvendig å avslutte et forretningsforhold eller en individuell kontrakt dersom forretningspartneren opptrer på en måte som er i strid med prinsippene i amfori BSCIs etiske retningslinjer, eller dersom forretningspartneren ikke er villig til å iverksette nødvendige tiltak for å overholde forpliktelsene som er angitt i eller knyttet til amfori BSCIs etiske retningslinjer.
Ansattes deltakelse og beskyttelse
Bedrifter må etablere beste ledelsespraksis som involverer arbeidstakere og deres representanter i utveksling av god informasjon om arbeidsplassspørsmål og tilrettelegger for passende tiltak for å beskytte arbeidstakere i tråd med målene i amfori BSCIs etiske retningslinjer. Bedrifter må ta konkrete skritt for å øke arbeidstakernes bevissthet om sine rettigheter og ansvar.
Videre er kommersielle bedrifter forpliktet til å utvikle tilstrekkelig kompetanse blant arbeidsgivere, ledere, ansatte og tillitsvalgte for å kunne integrere disse praksisene i forretningsdriften. Kontinuerlig opplæring og utvikling på alle nivåer er avgjørende, spesielt med tanke på helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen.
Bedrifter må etablere eller delta i effektive klagemekanismer på operativt nivå for enkeltpersoner og lokalsamfunn som kan bli påvirket av negative konsekvenser. Selv der rettssystemene er effektive og har gode ressurser, kan klagemekanismer tilby særlige fordeler, som rask tilgang og klageadgang, reduserte kostnader og transnasjonal rekkevidde.
V. Prinsipper
amfori BSCI-deltakerne forventer at alle deres forretningspartnere overholder amfori BSCIs etiske retningslinjer. I tillegg må alle forretningspartnere som overvåkes for samsvar med prinsippene nedenfor, vise at de (a) tar alle nødvendige tiltak for å sikre sin egen samsvar med amfori BSCIs etiske retningslinjer, og (b) ta rimelige skritt for å sikre at alle deres forretningspartnere som er involvert i produksjonsprosessene overholder amfori BSCIs etiske retningslinjer.
Retten til organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger
Forretningspartnere skal: (a) respektere arbeidstakernes rett til å danne fagforeninger på en fri og demokratisk måte; (b) ikke diskriminere arbeidstakere på grunnlag av fagforeningsmedlemskap; og (c) respektere arbeidstakernes rett til kollektive forhandlinger.
Forretningspartnere skal ikke hindre ansattes representanter i å få tilgang til eller samhandle med ansatte på arbeidsplassen.
Når forretningspartnere opererer i land der fagforeningsaktivitet er ulovlig eller der fri og demokratisk fagforeningsaktivitet ikke er tillatt, skal de ta hensyn til dette prinsippet ved å la arbeidstakere fritt velge sine egne representanter som selskapet kan innlede en dialog med om arbeidsplassspørsmål.
Ingen diskriminering
Forretningspartnere har forbud mot å diskriminere, ekskludere eller favorisere noen person på grunnlag av kjønn, alder, religion, rase, kaste, fødsel, sosial bakgrunn, funksjonshemming, etnisk eller nasjonal opprinnelse, nasjonalitet, medlemskap i arbeidstakerorganisasjoner, inkludert fagforeninger, politisk medlemskap eller mening, seksuell legning, familieforpliktelser, sivilstatus eller andre situasjoner som kan føre til diskriminering. Ansatte skal ikke utsettes for trakassering eller bli gjenstand for disiplinære tiltak.
Passende godtgjørelse
Forretningspartnere overholder dette prinsippet når de, uten at det berører de spesifikke forventningene som er angitt i denne avtalen, respekterer arbeidstakernes rett til en rimelig lønn som er tilstrekkelig til at de og deres familier kan leve et anstendig liv, samt til sosiale ytelser som er fastsatt i loven.
Forretningspartnere er forpliktet til å overholde som et minimum den lovbestemte minstelønnen, eller hvis den er høyere, bransjestandardene som er godkjent på grunnlag av tarifforhandlinger.
Lønninger skal utbetales raskt, regelmessig og i sin helhet som lovlig betalingsmiddel. Delvis utbetaling i naturalier er tillatt i henhold til ILOs retningslinjer. Lønninger må gjenspeile arbeidernes kvalifikasjoner og utdanningsnivå og være basert på vanlig arbeidstid.
Fradrag er kun tillatt under de vilkår som er fastsatt i lov eller tariffavtaler.
Rimelig arbeidstid
Forretningspartnere overholder dette prinsippet, uten at det berører de spesifikke forventningene som er angitt i denne avtalen, ved å sikre at arbeidere ikke er pålagt å jobbe mer enn 48 vanlige timer per uke. Amfori BSCI anerkjenner imidlertid unntakene fastsatt av ILO.
Gjeldende nasjonal lovgivning, bransjestandarder eller kollektive avtaler skal tolkes innenfor det internasjonale rammeverket fastsatt av ILO.
I unntakstilfeller definert av ILO, kan det maksimale antallet arbeidstimer spesifisert ovenfor overskrides; i så fall er overtid tillatt.
Bruk av overtid bør forbli unntaksvis, være frivillig, kompenseres med en premiesats på minst én og en kvart ganger standardsatsen, og må ikke øke sannsynligheten for yrkesrisikoer betydelig. Videre skal forretningspartnere gi sine ansatte rett til hvilepauser hver virkedag og rett til minst én fridag hver syvende dag, med mindre unntak fastsatt i tariffavtaler gjelder.
Arbeidssikkerhet
Forretningspartnere skal følge dette prinsippet, uten at det berører de spesifikke forventningene som er angitt i denne avtalen, når de respekterer arbeidstakernes og lokalsamfunnenes rett til sunne arbeids- og levekår. Sårbare individer, som – men ikke begrenset til – unge arbeidstakere, unge mødre og gravide kvinner, og personer med funksjonsnedsettelser, skal få spesiell beskyttelse.
Forretningspartnere overholder forskrifter for helse og sikkerhet på arbeidsplassen, eller der nasjonal lovgivning er utilstrekkelig eller dårlig implementert, internasjonale standarder.
Aktivt samarbeid mellom ledelse og arbeidere eller deres representanter er avgjørende for å implementere systemer som sikrer et trygt og sunt arbeidsmiljø. Dette kan oppnås gjennom etablering av HMS-komiteer.
Forretningspartnere skal sørge for at det finnes systemer for å identifisere, vurdere, forebygge og håndtere potensielle farer for arbeidstakernes helse og sikkerhet. De skal iverksette effektive tiltak for å forhindre potensielle ulykker, skader og sykdommer blant arbeidstakere som er relatert til, eller oppstår under, arbeidsprosessen. Disse tiltakene skal, så langt det er rimelig praktisk mulig, minimere farene som er forbundet med arbeidsmiljøet.
Forretningspartnerne vil gjøre en innsats for å forbedre de ansattes beskyttelse ved ulykker, blant annet gjennom obligatoriske forsikringssystemer.
Forretningspartnere skal iverksette alle nødvendige tiltak innenfor sin innflytelsessfære for å sikre stabiliteten og sikkerheten til anleggene og bygningene de bruker, inkludert ansattes boliger hvis arbeidsgiveren tilbyr dette, og for å beskytte dem mot forutsigbare nødsituasjoner. Forretningspartnere skal respektere ansattes rett til å forlate selskapets lokaler uten å be om tillatelse for å unnslippe umiddelbar fare.
Forretningspartnerne skal sørge for passende bedriftshelsetjenester og tilhørende fasiliteter.
Forretningspartnere sørger for tilgang til drikkevann, trygge og rene spise- og hvileområder, samt rene og trygge områder for matlaging og lagring. I tillegg gir forretningspartnere alle ansatte effektivt personlig verneutstyr (PPE) gratis til enhver tid.
Ingen barnearbeid
Forretningspartnere skal overholde dette prinsippet dersom de ikke direkte eller indirekte ansetter barn under den lovbestemte minstealderen for obligatorisk utdanning, som ikke skal være lavere enn 15 år, med mindre unntakene anerkjent av ILO gjelder.
Forretningspartnere må etablere pålitelige mekanismer for aldersverifisering som en del av sine rekrutteringsprosesser, som under ingen omstendigheter må føre til nedverdigende eller uverdig behandling av arbeidere.
Dette prinsippet er ment å beskytte barn mot enhver form for utnyttelse. Spesiell oppmerksomhet må rettes mot oppsigelse av barn, da de kan inngå i farligere arbeidsforhold som prostitusjon eller narkotikahandel. Hvis de holder barn borte fra arbeidsplassen, må forretningspartnere ta initiativ til å identifisere tiltak for å sikre beskyttelse av berørte barn.
Avhengig av situasjonen bør forretningspartnere forsøke å finne anstendig arbeid til et voksent husstandsmedlem av det berørte barnets familie.
Spesiell beskyttelse for unge arbeidstakere
Forretningspartnere skal overholde dette prinsippet, uten at det berører de spesifikke forventningene som er angitt i dette prinsippet, ved å sørge for at unge mennesker ikke utfører nattarbeid og er beskyttet mot arbeidsforhold som setter deres helse, sikkerhet, moral og utvikling i fare.
Når forretningspartnere ansetter unge arbeidstakere, bør de sørge for at (a) arbeidets art ikke påvirker deres helse eller utvikling negativt; (b) arbeidstiden deres ikke påvirker deres deltakelse i yrkesopplæringsprogrammer som er anerkjent av vedkommende myndighet, eller deres evne til å dra nytte av opplæringen.
Forretningspartnere skal etablere nødvendige mekanismer for å forebygge, oppdage og begrense skade på unge arbeidstakere, med særlig vekt på oppmerksomhet på unge arbeidstakeres tilgang til effektive klagemekanismer og opplæringssystemer og -programmer innen helse og sikkerhet på arbeidsplassen.
Ingen usikre ansettelser
Forretningspartnere skal overholde dette prinsippet dersom de, uten at det berører de spesifikke forventningene som er angitt i dette kapittelet, (a) sørger for at deres arbeidsforhold ikke skaper usikkerhet eller sosial eller økonomisk sårbarhet for deres arbeidstakere; (b) aktiviteten utføres på grunnlag av et anerkjent og dokumentert arbeidsforhold etablert i samsvar med nasjonal lov, skikk eller praksis og internasjonale arbeidsstandarder, avhengig av hva som gir størst beskyttelse.
Før et arbeidsforhold inngår, må forretningspartnere gi ansatte forståelig informasjon om deres rettigheter, plikter og gi informasjon om arbeidsforhold, inkludert arbeidstid, kompensasjon og betalingsvilkår.
Forretningspartnere må strebe etter å tilby anstendige arbeidsforhold som støtter arbeidere, både kvinner og menn, i deres rolle som foreldre eller omsorgspersoner, særlig med tanke på migrant- og sesongarbeidere hvis barn kan ha blitt etterlatt i migrantenes hjembyer.
Forretningspartnere må ikke bruke ansettelsesforhold på en måte som bevisst er i konflikt med lovens hovedformål. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, (a) opplæringsprogrammer som ikke tar sikte på å gi ferdigheter eller regelmessig sysselsetting; (b) sesongarbeid eller tilfeldig arbeid når det brukes til å undergrave arbeidstakerbeskyttelse; og (c) arbeidskontrakter. Videre må ikke bruk av underleverandører brukes til å undergrave arbeidstakerrettigheter.
Ingen tvangsarbeid
Forretningspartnere skal ikke ty til noen form for slaveri, tvangsarbeid, bundet arbeid, menneskehandel eller ufrivillig arbeid.
Forretningspartnere risikerer å bli anklaget for medvirkning dersom de drar nytte av disse arbeidsformene gjennom sine forretningspartnere.
Forretningspartnere må utvise særlig forsiktighet når de ansetter arbeidsinnvandrere, både direkte og indirekte.
Forretningspartnerne gir sine ansatte rett til å forlate arbeidsplassen og til å avslutte arbeidsforholdet med arbeidsgiveren, med rimelig oppsigelsestid.
Forretningspartnere skal sørge for at ansatte ikke utsettes for umenneskelig eller nedverdigende behandling, fysisk avstraffelse, psykisk eller fysisk tvang og/eller verbal mishandling.
Alle disiplinære tiltak må dokumenteres skriftlig og forklares muntlig til ansatte på en klar og forståelig måte.
Miljøvern
Forretningspartnere skal overholde dette prinsippet dersom de tar de nødvendige tiltakene for å forhindre miljøskade, uten at det berører de spesifikke forventningene som er angitt i dette kapittelet.
Forretningspartnere bør gjennomgå driften sin for betydelig miljøpåvirkning og etablere effektive retningslinjer og prosedyrer som gjenspeiler deres miljøansvar. De vil sørge for implementering av passende tiltak for å redusere negative påvirkninger på samfunnet, naturressurser og miljøet som helhet.
Etisk virksomhet
Forretningspartnere overholder dette prinsippet dersom de, uten at det berører målene og forventningene som er angitt i dette kapittelet, ikke deltar i korrupsjon, utpressing eller underslag, og heller ikke i noen form for bestikkelser, inkludert, men ikke begrenset til, løfte om, tilbud om eller tildeling av upassende økonomisk eller annen form for tilskyndelse.
Forretningspartnere forventes å ha nøyaktig informasjon om sine aktiviteter, struktur og resultater, og å offentliggjøre denne i samsvar med gjeldende forskrifter og bransjestandarder.
Forretningspartnere må ikke delta i forfalskning av denne informasjonen eller i noen form for bedrag i forsyningskjeden.
De må også samle inn, bruke og på annen måte behandle personopplysninger (inkludert data om ansatte, forretningspartnere, kunder og forbrukere innenfor deres innflytelsessfære) med rimelig forsiktighet. Denne innsamlingen, bruken av og annen behandling av personopplysninger må utføres i samsvar med gjeldende lover og juridiske krav angående databeskyttelse og informasjonssikkerhet.
Amfori er verdens ledende næringslivsforening for fri og bærekraftig handel. Vår visjon er en verden der all handel gir sosiale, miljømessige og økonomiske fordeler for alle.
amfori
Av. De Cortenbergh, 172
1000 Brüssel
Belgien
Tel.: +32-2-762 05 51
Fax: +32-2-762 75 06
info@amfori.org
© Copyright amfori 2017
Miljø- og samfunnsansvar
Alle virksomheter er forpliktet til å bidra til en global bæredyktig samfunnsutvikling. Vårt arbeid med sosial ansvarlighet tar utgangspunkt i grunnleggende konvensjoner om menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljøbeskyttelse og korrupsjonsbekjempelse. (ILO-konvensjoner og FNs menneskerettigheter)
Vi vil arbeide aktivt med våre leverandører for å medvirke til at konvensjonene blir overholdt. Vi ønsker å bidra til en bæredyktig ansvarlig utvikling hos våre produsenter og tilstreber å gjøre en positiv forskjell for de ansatte i leverandørkjeden.
Global Compact
Praxis er medlem av FNs Global Compact konsept, som er et internasjonalt felles regelsett for virksomheters samfunnsansvar. Det er nå over 2400 virksomheter med på verdensbasis, og vi er stolte over å være med i dette selskapet.
Global Compact er et CSR-initiativ lansert av den tidligere generalsekretær Kofi Annan for å involvere private selskaper i å takle noen av verdens største sosiale og miljømessige utfordringer.
Sentralt i konseptet er ti grunnleggende prinsipper innen 4 hovedgrupper:
Menneskerettigheter - Arbeiderrettigheter - Miljøvern - Antikorrupsjon
Vår forpliktelse kan sees på som et uttrykk for vårt engasjement og ønske om å bidra til bærekraftig utvikling ved å delta aktivt i å løse de utilsiktede konsekvensene av globalisering.
Les mere på www.unglobalcompact.org
Leverandørkjeden
Hoveddelen av våre varer produseres hos europeiske produsenter, som arbeider under helt samme regler som i Norge. Vi har også enkelte leverandører i Østen, så vi har også fokus på hvordan miljø- og arbeidsforhold er hos disse produsentene. Vi vil ikke akseptere barnearbeid og arbeidstider på opp mot 72 timer pr. uke. Derfor forlanger vi at helt basale arbeidsrettigheter blir overholdt. Vi har satt i gang et systematisk arbeid i leverandørkjeden, slik at globaliseringen ikke er skyld i at grunnleggende krav til arbeidsforhold svekkes.
Metervarer med miljømerker koster litt mer. Vi mener at det er opp til kundene å bestemme om de vil ha fokus på disse merkene. Uansett har grenseverdiene til Øko Tex 100 blitt vår minimumsstandard for arbeidstøy. Våre leverandører må skrive under på dette.
Kundekrav
Praxis AS har lange tradisjoner for å produktutvikle nye design i samarbeid med brukeren. Vår mangeårige fokusering på utvikling av passform, design og ikke minst stoffkvaliteter har ført til at vi, med en viss stolthet, kan si at vi er gode på komfort.
På miljøsiden jobber vi for å utbedre tankene om renere teknologi. For oss er det ikke noen annen vei fremover, enn at alle må vise mer omtanke for miljøet på enhver tenkelig måte. Vi forlanger at våre leverandører tar så mye hensyn til miljøet som overhodet mulig. Vi har i årevis jobbet med å erstatte de mest skadelige kjemikalier med mindre skadelige alternativer.
Innimellom vil våre kunder gjerne ha en forsikring på at produktene er produsert slik som vi sier. Derfor produserer vi kolleksjonen i stoffer med forskjellige miljømerker.
Kontroll
Det skal mer til enn bare ord. Konkrete tiltak må iverksettes, og den virkelige fremgangen kan bare sees hvis man måler og kontrollerer hver enkelt leverandør ved våre produsenter i Østen. Kontroll er dyrt og tungvint og skaper ikke i seg selv bedre forhold for ansatte. En av våre største leverandører er allerede en del av det europeiske BSCI-konseptet, og en annen har amfori sertifisering, som alle lever opp til våre etiske retningslinjer.
Mål
Vi har valgt å konsentrere vår CSR-innsats rundt ansvarlig leverandøradministrasjon og kjemikaliene vi vil tillate i klærne. Vi har satt oss som mål at nye leverandører må ha gjennomført et sosialt tilsyn for å bli leverandør til oss. På denne måten sørger vi for at fabrikken kjenner de grunnleggende arbeidsrettighetene.
Våre nåværende leverandører bør helst oppnå små kontinuerlige forbedringer inntil arbeidsforholdene deres er helt i tråd med reglene i vår code of conduct. Derfor vil vi holde øye med fremdriften til hver leverandør.
Vi har begynt å jobbe med det ytre miljøet for å undersøke om vi på noen måte kan redusere CO2-utslipp som selskapet vårt er ansvarlig for.